Hår!

Vi lever i en tid som vill kontrollera håret. Kroppshår skall helst utrotas, huvudets hår klippas exakt och ”unikt” var sjätte vecka för mycket pengar.

illustration Stina Wirsén

illustration Stina Wirsén

Vad gör detta med oss? Är det en viss typ av styrka och naturlighet som går förlorad?

Musikalen Hair vill peka ut ett alternativ i den alternativa gemenskapen. Ett alternativ till ”kulturen” som formar oss på förhand efter förutsättningar. Likt Platons vision om en elit av egendomslösa filosofer som skulle styra staten och ha gemensam vårdnad om alla barn och öppna relationer, lever denna alternativa grupp av ungdomar. Bortsett från att de styr staten… Men det är anden, i form av musik och drogtrippar, som tillsammans med dansen, skall få oss att se den sanna idévärlden bortom borgerlig statusfixering.

Handlingen utspelar sig på 60-talet i New York. Burger(Fredrik Lycke), gruppens ledare, trots sitt rakade huvud, introducerar oss till transan och de andra i gänget. Claude(Albin Flinkas) delar flickvän med Burger, Claude har just fått sin inkallelseorder till Vietnamkriget, till den rika och konservativa familjens glädje. Äntligen skall Claude klippa sitt vilda hår och lära sig lite vett.

foto Carl Thorborg

foto Carl Thorborg

Men i krig slutar det sällan lyckligt och Claude klarar inte av att desertera, trycket från ”kulturen” blir för stort…

Scenografin är rymlig och minimalistisk, gjord för stora dansscener. I första akten blir det lite jämntjockt med likartad rockig energi, men i andra akten ökar variationen med krigsleriirium och mardrömssekvenser med helikoptersurr.

Där finns även de finaste kärleksscenerna, där Sara Jangfeldt sjunger starkt.

Skådespelarmässigt är det främst Albin Flinkas som känns genuin, över lag är den största styrkan finns i dansen och sången, snarare än i replikerna.
Trots en radikal ambition märks det att musikalen är från 6+-talet, i huvudpersonernas macho kvinnosyn till exempel.

Det går inte att jämföra musikalen med filmen, det är till stor del olika historier, men de står stabilt för sig själva.

Sammanfattningsvis är Hair en uppiggande upplevelse som skakar om publiken och ger ett perspektiv på vår borgerliga samtid, den ger hopp om ett alternativ till facebook och individualism. Låt oss ses, festa, älska och dansa, kanske klippa håret lite längre nästa besök hos Barber and Books?

Albin Axén

foto Carl Thorborg

foto Carl Thorborg

 

Hair

AV GEROME RAGNI OCH JAMES RADO

Premiär 19 mars på stora scenen

Musik: Galt Mcdermot
Översättning: Rikard Bergqvist
Regi: Ronny Danielsson
Scenografi: Lars Östbergh
Kostym: Camilla Thulin
Ljus: Lars Östbergh
Koreografi: Roger Lybeck
Musikarrangemang: Martin Östergren
Mask: Annika Öhlund
I rollerna som vuxna: Bengt Järnblad
Rolf Lydahl
Claire Wikholm
Eva Stenson
Gänget:
Claude Albin Flinkas
Berger Fredrik Lycke
Hud John-Alexander Eriksson
Woof Oscar Pierrou Lindén
Paul James Lund
Walther Philip Jalmelid
Ronny Francisco Sobrado
Apache David Joseph
Hiram Camilo Ge Bresky
Emmarett Kalle Malmberg
Sheila Sara Jangfeldt
Jeanie Anna-Maria Hallgarn
Dionne Joanna Perera Eriksson
Crissy Kitty Chan
Linda Eva Rexed
Natalie Cilla Silvia
Mary Christina Lootus
Susannah Frida Modén Treichl
Leata Nadia Hussein-Johansen
Ronny Emil Nyström
Sally Cecilia Wrangel
Dessutom medverkar elever från Teaterlinjen i Skärholmens gymnasium i roller som hippies.

Detta inlägg postades i Dans, Musikal, Teater. Bokmärk permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *